Marijus Petrauskas. TAPYBA.
Birštono kurhauzo galerijoje (B. Sruogos g. 2)
Pristatant menininką Marijų Petrauską pirmiausiai norisi pabrėžti, jog tai vitališka, nepaprastai kūrybinga asmenybė, savo idėjas, mintis, išgyvenimus bei sumanymus įgyvendinantis įvairiose meninėse raiškose – skulptūroje, tapyboje, fotografijoje, juvelyrikoje, dizaine, keramikoje, grafikoje. Ir tai toli gražu ne blaškymasis ar savęs ieškojimas (save M. Petrauskas yra radęs: tai sąžiningas ir nemeluojantis menininkas – savimi, o ne savo įvaizdžiu gyvenantis bei kuriantis „iš savęs“, t. y. iš savo širdies), įvairios kūrybinės raiškos greičiau gimsta iš vitališkos prigimties, nuoširdumo ir smalsumo. Tarkim, jo tapybos darbų ciklas „Būsenos“, kuriame dominuoja moters kūnas – dailus, erotiškas, nerimastingas – išduoda ir jį sukūrusio autoriaus aistringą gyvenimo priėmimą bei polėkį. Taip pat akivaizdu, kad M. Petrauskas yra estetas, klasikinių meninių nuostatų, tikintis grožiu, netgi jo geidžiantis. Eksperimentą dėl eksperimento ar vienadienį pažaidimą jis nepavadins menu.
Taigi tai profesionalaus meno atstovas, vertinantis, o ir pats turintis nepriekaištingus profesinius įgūdžius bei išsilavinimą, tačiau nors ir puikiai įvaldęs piešimą, tapybą ar fotografiją, jis pirmiausiai yra skulptorius ir akmuo, medis, bronza bei kitos medžiagos jam visiškai paklūsta, galbūt todėl, kad jis savo kūrybingumą tobulai sujungia su išradingumu, rasdamas netikėtus sprendimo būdus (pavyzdžiui, vieni iš naujausių darbų „Paukštis“ ar „Veidai“ iš ciklo „Antropomorfiniai portretai“, sukurti iš transporto priemonių dalių).
Beje, ir fotografijoje tai nenustygstantis kūrėjas, tarkim, darbų cikle „Jazz man“ M. Petrauskas derino fotografiją ir tapybą – potėpiais, štrichais, sukurtu fonu papildydamas džiazo muzikantų portretus, savitai atskleisdamas jų charakterius bei asmenybes.
Vis dėlto nors ir nuolat ieškantis (bei randantis) naujų kūrybinių idėjų įgyvendimo būdų, nes save kopijuoti M. Petrauskui būtų tiesiog nuobodu, tai – klasikinės mokyklos menininkas, jo netradiciniai sprendimai kyla dėl kūrybingumo ar polėkio, o ne slepiant profesinių įgūdžių stoką, kaip neretai nutinka šiuolaikiniams menininkams. Nepriekaištingai įvaldęs piešinį, tapyboje M. Petrauskas dažnai stabteli ties peizažu, kuriamu iš natūros, užfiksuodamas regimą grožį ir neleisdamas užsnūsti dailininko akiai.
Taigi tai plataus spektro menininkas – klasikinių, tradicinių meninių nuostatų, tačiau galintis nustebinti itin netradiciniais menininiais sprendimais, o norint susipažinti su jo kūrybiniu bagažu, vieno vakaro vargu ar pakaks, nes nuo grakščių, erotiškų nutapytų moterų figūrų teks pereiti prie peizažų ar piešinių, nepraleidžiant jo fotografijos ir nieku gyvu – sunkiasvorės (ne visada) skulptūros, kurioje jo kūrybinis diapazonas itin plačiai atsiskleidžia.
Enrika Striogaitė
————————————
To present Artist Marijus Petrauskas, one should first know that he is an individual brimming with vitality and creative ideas. He is a visionary expressing his thoughts, notions, experiences and designs by employing a variety of art forms, such as sculping, painting, photography, jewelry, design, ceramics and graphics. Marijus is not running around in circles trying to discover his own identity; no, he is an honest artist who abhors lies and gives birth to his art through himself and from his very heart, making no attempts to make a living out of his image. The wide range of his artistic inclinations are but a reflection of his vitality and genuine and inquisitive nature. For example, Marijus has created a painting cycle titled States of Being (Lith. Būsenos) dominated by the shapely, erotic and electrifying female body. These paintings reveal his passionate outlook and flight of imagination. Marijus is obviously an aesthete respecting the classical art and believing, or mayhaps, even coveting beauty. He would not consider an experiment for the sake of experimenting or a one-day game as art.
Marijus is a representative of professional art with impeccable professional skills and education and holding high respect for such values in others as well. Even though an expert in drawing, painting and photography, Marijus is first and foremost a sculptor. Stone, wood, bronze and other materials obey his talented hands, perhaps, due to his ability to seamlessly combine creativity and ingenuity. This allows the artist to discover unexpected solutions (for example, Bird (Lith. Paukštis) and Faces (Lith. Veidai) are two of his most recent works in the cycle titled Anthropomorphic Portraits (Lith. Antropomorfiniai portretai) and have been made out of car parts).
Marijus remains a restless innovator even in photography. In his Jazz Man cycle, the artist combines photography and painting. Brushstrokes, hatching and shading add value to the portraits of jazz musicians, thus divulging their personalities and traits in its own unique way.
Despite him being an ever searching (and discovering) artist, keen on new methods to implement his creative ideas as copying himself would be mind-numbingly boring, Marijus remains a representative of the classical school of art. His non-traditional solutions are not born due to the need to hide his lack of professional skill (as it often happens to contemporary artists), but are rather manifested from his creativity and predilection. Having mastered drawing fully, Marijus often finds himself halting at the nature-inspired landscape when painting and recording this visionary beauty, not allowing the eye of an artist to rest even one bit.
Marijus is an artist of many forms of art. Though inherently a propagator of classical and traditional art features, Marijus can surprise everyone with his non-traditional artistic solutions. If you wish to get more familiar with his works, a single evening will hardly be enough as you will find yourself hopping from graceful and sensual paintings of women to landscapes and drawings, and then to photography, only to find yourself staring at (not always) heavy sculptures revealing the vast range of the creative power that Marijus effortlessly wields.
Enrika Striogaitė
|
|